Drodzy rodzice.
W tej zakładce zamieszczone są przykłady ćwiczeń, które mogą Państwo wykonywać ze swoimi Dziećmi w domu.
Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-słuchowa:
- segregowanie figur geometrycznych wg dowolnej cechy: kolor, kształt, wielkość,
- wyszukiwanie spośród wielu takiego samego obrazka,
- składanie obrazka z części wg wzoru,
- układanie prostych szlaczków geometrycznych wg wzoru,
- układanie patyczków wg wzoru,
- rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach,
- „Co zmieniło miejsce?”- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów,
-„Nawlekamy korale”- odtwarzanie prostych rytmów,
- koło, kwadrat, trójkąt, układanki geometryczne płaskie wg wzoru, odgadywanie kształtu
przedmiotów rozpoznawanych uprzednio dotykiem,
-„Pocięte prostokąty”- składanie z części wg wzoru,
- dobieranie par jednakowych obrazków,
- tworzenie prostych figur z plasteliny (konturowych),
- zakreskowywanie prostych figur geometrycznych wg wzoru,
- „Rozbite naczynia”- układanie całości z pociętych części bez wzoru,
- odtwarzanie graficzne schematów znaczeniowych utworzonych z figur,
- odtwarzanie układów przestrzennych wg wzoru z klocków,
- uzupełnianie braków w szlaczkach geometrycznych wg wzoru,
- układanie szlaczków z figur geometrycznych wg wzoru,odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych figur geometrycznych i stosunków między nimi- poprzez graficzne odtwarzanie układu figur- poprzez ułożenie figur.
Percepcja słuchowa:
- „Jadą samochody”- zabawa naśladowcza;
- odgadywanie źródła dźwięku (dźwięki wydawane za zasłoną na bębenku, dzwonkach);
- „Kukułeczka”- rozpoznawanie po głosie kolegi;
- „Wróbelki i wrony”- zabawa rytmiczna- naśladowanie ruchem dźwięków niskich i wysokich: wróbelki zbierają ziarenka- dźwięki wysokie, wrony zbierają ziarenka- dźwięki niskie;
- ćwiczenia pamięci słuchowej- powtarzanie zdania złożonego wypowiedzianego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie źródła dźwięku np. szelest kartki;
- odtwarzanie prostych rytmów 2-4-elementowych przy pomocy klocków;
- śpiewanie wierszyków sylabami;
- odgadnij jaki instrument gra;
- wyklaskujemy imiona- dzielenie słów na sylaby;
- „Naśladuj Jasia”- wypowiadanie i jednoczesne wykonywanie czynności: ska-kać, ma-chać, ma-sze-ro-wać, itp. wykonywanie czynności ruchowych na sygnał dźwiękowy;
- układanie prostych i złożonych zdań na podstawie obrazka;
- zabawy z użyciem wyliczanek sylabowych, np. Pani Zo- Zo- Zo- Pani sia- sia- sia-…;
- odtwarzanie prostych rytmów przy użyciu znaków graficznych;
- rymowanie wyrazów dwusylabowych, np. mama- rama, rosa- nosa;
- wyodrębnianie wyrazów w zdaniu przy użyciu klocków lub pasków papieru;
- wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie w oparciu o przedmioty znajdujące się w sali i w oparciu o obrazek;
- rymowane zgadywanki na temat zwierząt, np. Koń wielki jak... (słoń), Kot wskoczył na... (płot), „Bajka o Sylabince”- synteza sylabowa;
- porównywanie długości słów, słuchanie,
dźwięków- wyodrębnianie głosek w nagłosie;
- śledzenie dźwięków- „Jeżeli usłyszysz głoskę np. „o” klaśnij w ręce”;
- układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu, porównywanie które zdanie dłuższe, liczenie sylab, porównywanie liczby sylab;
-„Wagoniki sylabowe”- tworzenie wyrazów na kończącą się sylabę wyrazu poprzedniego;
- wybieranie obrazków, których nazwy zaczynają się od podanej głoski, dobieranie par obrazków, których nazwy zaczynają się taką samą głoską;
- wybieranie obrazków, których nazwy kończą się określoną głoską;
- analiza i synteza słuchowa wyrazów- dzielenie na głoski, różnicowanie spółgłosek i samogłosek, układanie wyrazów z żądanymi głoskami, tworzenie wyrazów przez dodania lub odjęcie głoski, np. As- las, Alinka- linka, itp.
Motoryka mała
1. Ćwiczenia dłoni:
- dotykanie dłoni, pocieranie ich „mycie” (wyczuwanie dłoni);
- zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie: swobodne, rytmiczne;
- gniecenie gąbki lub piłeczki piankowej;
- wyciskanie wody z nasączonej gąbki; zgniatanie z papieru, bibuły itp. „kul” i rzucanie nimi w określonym kierunku; chwytanie i przenoszenie przedmiotów całą dłonią; wkładanie i wyjmowanie przedmiotów małych, dużych; otwieranie i zamykanie różnego rodzaju pudełek; czynności samoobsługowe: mycie rąk, mycie zębów, wycieranie, czesanie się, nabieranie jedzenia na łyżkę, widelec; zabawy z wodą: wlewanie, przelewanie wody z dłoni, strząsanie wody z palców; zabawy z różnymi masami plastycznymi (glina, masa solna, plastelina);
zabawy konstrukcyjne.
2. Ćwiczenia palców:
- przykładanie kolejno palców każdej dłoni: kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd. paluszki się witają, kłaniają itp.;
- stukanie palcami w podłogę, ławkę „pada drobny deszczyk”, „jest ulewa”;
- naśladowanie gry na pianinie, flecie, trąbce, nosie;
- przypinanie spinaczy do bielizny na brzeg pudełka kartonowego i nie tylko;
- doskonalenie chwytu pęsetkowego: palec wskazujący i kciuk, np. solenie, skubanie, przewracanie kartek książki, przekładanie kart do gry itp.,
- zabawy paluszkowe „Idzie kominiarz”, „Sroczka kaszkę warzyła”, itp.;
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory;
- zabawy z kreatywnymi drucikami;
- lepienie/ugniatanie plasteliny – wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, listków, owoców itp., wypełnianie konturów;
- różnego rodzaju cięcia: przecinanie pasków papieru, sznurka, materiałów, cięcie po linii prostej, wycinanie po liniach falistych, łamanych, wycinanie figur geometrycznych;
- ćwiczenia prawidłowego trzymania kredki/ołówka w ręku.
81-578 Gdynia
ul. Wiczlińska 50B