Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Terapia pedagogiczna

 

Drodzy rodzice.

W tej zakładce zamieszczone są przykłady ćwiczeń, które mogą Państwo wykonywać ze swoimi Dziećmi w domu.

 

Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-słuchowa:

- segregowanie figur geometrycznych wg dowolnej cechy: kolor, kształt, wielkość,

- wyszukiwanie spośród wielu takiego samego obrazka,

- składanie obrazka z części wg wzoru,

- układanie prostych szlaczków geometrycznych wg wzoru,

- układanie patyczków wg wzoru,

- rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach,

- „Co zmieniło miejsce?”- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów,

-„Nawlekamy korale”- odtwarzanie prostych rytmów,

- koło, kwadrat, trójkąt, układanki geometryczne płaskie wg wzoru, odgadywanie kształtu

przedmiotów rozpoznawanych uprzednio dotykiem,

-„Pocięte prostokąty”- składanie z części wg wzoru,

- dobieranie par jednakowych obrazków,

- tworzenie prostych figur z plasteliny (konturowych),

- zakreskowywanie prostych figur geometrycznych wg wzoru,

- „Rozbite naczynia”- układanie całości z pociętych części bez wzoru,

- odtwarzanie graficzne schematów znaczeniowych utworzonych z figur,

- odtwarzanie układów przestrzennych wg wzoru z klocków,

- uzupełnianie braków w szlaczkach geometrycznych wg wzoru,

- układanie szlaczków z figur geometrycznych wg wzoru,odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych figur geometrycznych i stosunków między nimi- poprzez graficzne odtwarzanie układu figur- poprzez ułożenie figur.

Percepcja słuchowa:

- „Jadą samochody”- zabawa naśladowcza;

- odgadywanie źródła dźwięku (dźwięki wydawane za zasłoną na bębenku, dzwonkach);

- „Kukułeczka”- rozpoznawanie po głosie kolegi;

- „Wróbelki i wrony”- zabawa rytmiczna- naśladowanie ruchem dźwięków niskich i wysokich: wróbelki zbierają ziarenka- dźwięki wysokie, wrony zbierają ziarenka- dźwięki niskie;

- ćwiczenia pamięci słuchowej- powtarzanie zdania złożonego wypowiedzianego przez nauczyciela;

- rozpoznawanie źródła dźwięku np. szelest kartki;

- odtwarzanie prostych rytmów 2-4-elementowych przy pomocy klocków;

- śpiewanie wierszyków sylabami;

- odgadnij jaki instrument gra;

- wyklaskujemy imiona- dzielenie słów na sylaby;

- „Naśladuj Jasia”- wypowiadanie i jednoczesne wykonywanie czynności: ska-kać, ma-chać, ma-sze-ro-wać, itp. wykonywanie czynności ruchowych na sygnał dźwiękowy;

- układanie prostych i złożonych zdań na podstawie obrazka;

- zabawy z użyciem wyliczanek sylabowych, np. Pani Zo- Zo- Zo- Pani sia- sia- sia-…;

- odtwarzanie prostych rytmów przy użyciu znaków graficznych;

- rymowanie wyrazów dwusylabowych, np. mama- rama, rosa- nosa;

- wyodrębnianie wyrazów w zdaniu przy użyciu klocków lub pasków papieru;

- wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie w oparciu o przedmioty znajdujące się w sali i w oparciu o obrazek;

- rymowane zgadywanki na temat zwierząt, np. Koń wielki jak... (słoń), Kot wskoczył na... (płot), „Bajka o Sylabince”- synteza sylabowa;

- porównywanie długości słów, słuchanie,

dźwięków- wyodrębnianie głosek w nagłosie;

- śledzenie dźwięków- „Jeżeli usłyszysz głoskę np. „o” klaśnij w ręce”;

- układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu, porównywanie które zdanie dłuższe, liczenie sylab, porównywanie liczby sylab;

-„Wagoniki sylabowe”- tworzenie wyrazów na kończącą się sylabę wyrazu poprzedniego;

- wybieranie obrazków, których nazwy zaczynają się od podanej głoski, dobieranie par obrazków, których nazwy zaczynają się taką samą głoską;

- wybieranie obrazków, których nazwy kończą się określoną głoską;

- analiza i synteza słuchowa wyrazów- dzielenie na głoski, różnicowanie spółgłosek i samogłosek, układanie wyrazów z żądanymi głoskami, tworzenie wyrazów przez dodania lub odjęcie głoski, np. As- las, Alinka- linka, itp.

 

Motoryka mała

1. Ćwiczenia dłoni: 

- dotykanie dłoni, pocieranie ich „mycie” (wyczuwanie dłoni);
-
zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie: swobodne, rytmiczne;

- gniecenie gąbki lub piłeczki piankowej;

- wyciskanie wody z nasączonej gąbki; zgniatanie z papieru, bibuły itp. „kul” i rzucanie nimi w określonym kierunku; chwytanie i przenoszenie przedmiotów całą dłonią; wkładanie i wyjmowanie przedmiotów małych, dużych; otwieranie i zamykanie różnego rodzaju pudełek; czynności samoobsługowe: mycie rąk, mycie zębów, wycieranie, czesanie się, nabieranie jedzenia na łyżkę, widelec; zabawy z wodą: wlewanie, przelewanie wody z dłoni, strząsanie wody z palców; zabawy z różnymi masami plastycznymi (glina, masa solna, plastelina);
zabawy konstrukcyjne.

2. Ćwiczenia palców:

- przykładanie kolejno palców każdej dłoni: kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd. paluszki się witają, kłaniają itp.;

- stukanie palcami w podłogę, ławkę „pada drobny deszczyk”, „jest ulewa”;

- naśladowanie gry na pianinie, flecie, trąbce, nosie;

- przypinanie spinaczy do bielizny na brzeg pudełka kartonowego i nie tylko;

- doskonalenie chwytu pęsetkowego: palec wskazujący i kciuk, np. solenie, skubanie, przewracanie kartek książki, przekładanie kart do gry itp.,

- zabawy paluszkowe „Idzie kominiarz”, „Sroczka kaszkę warzyła”, itp.;

- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory;

- zabawy z kreatywnymi drucikami;

- lepienie/ugniatanie plasteliny – wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, listków, owoców itp., wypełnianie konturów;

- różnego rodzaju cięcia: przecinanie pasków papieru, sznurka, materiałów, cięcie po linii prostej, wycinanie po liniach falistych, łamanych, wycinanie figur geometrycznych;

- ćwiczenia prawidłowego trzymania kredki/ołówka w ręku.

 

 

 

Data dodania: 2020-04-21 09:50:01
Data edycji: 2022-03-31 10:03:41
Ilość wyświetleń: 2092
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej