Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Terapia pedagogiczna

 

Drodzy rodzice.

W tej zakładce zamieszczone są przykłady ćwiczeń, które mogą Państwo wykonywać ze swoimi Dziećmi w domu.

 

Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-słuchowa:

- segregowanie figur geometrycznych wg dowolnej cechy: kolor, kształt, wielkość,

- wyszukiwanie spośród wielu takiego samego obrazka,

- składanie obrazka z części wg wzoru,

- układanie prostych szlaczków geometrycznych wg wzoru,

- układanie patyczków wg wzoru,

- rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach,

- „Co zmieniło miejsce?”- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów,

-„Nawlekamy korale”- odtwarzanie prostych rytmów,

- koło, kwadrat, trójkąt, układanki geometryczne płaskie wg wzoru, odgadywanie kształtu

przedmiotów rozpoznawanych uprzednio dotykiem,

-„Pocięte prostokąty”- składanie z części wg wzoru,

- dobieranie par jednakowych obrazków,

- tworzenie prostych figur z plasteliny (konturowych),

- zakreskowywanie prostych figur geometrycznych wg wzoru,

- „Rozbite naczynia”- układanie całości z pociętych części bez wzoru,

- odtwarzanie graficzne schematów znaczeniowych utworzonych z figur,

- odtwarzanie układów przestrzennych wg wzoru z klocków,

- uzupełnianie braków w szlaczkach geometrycznych wg wzoru,

- układanie szlaczków z figur geometrycznych wg wzoru,odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych figur geometrycznych i stosunków między nimi- poprzez graficzne odtwarzanie układu figur- poprzez ułożenie figur.

Percepcja słuchowa:

- „Jadą samochody”- zabawa naśladowcza;

- odgadywanie źródła dźwięku (dźwięki wydawane za zasłoną na bębenku, dzwonkach);

- „Kukułeczka”- rozpoznawanie po głosie kolegi;

- „Wróbelki i wrony”- zabawa rytmiczna- naśladowanie ruchem dźwięków niskich i wysokich: wróbelki zbierają ziarenka- dźwięki wysokie, wrony zbierają ziarenka- dźwięki niskie;

- ćwiczenia pamięci słuchowej- powtarzanie zdania złożonego wypowiedzianego przez nauczyciela;

- rozpoznawanie źródła dźwięku np. szelest kartki;

- odtwarzanie prostych rytmów 2-4-elementowych przy pomocy klocków;

- śpiewanie wierszyków sylabami;

- odgadnij jaki instrument gra;

- wyklaskujemy imiona- dzielenie słów na sylaby;

- „Naśladuj Jasia”- wypowiadanie i jednoczesne wykonywanie czynności: ska-kać, ma-chać, ma-sze-ro-wać, itp. wykonywanie czynności ruchowych na sygnał dźwiękowy;

- układanie prostych i złożonych zdań na podstawie obrazka;

- zabawy z użyciem wyliczanek sylabowych, np. Pani Zo- Zo- Zo- Pani sia- sia- sia-…;

- odtwarzanie prostych rytmów przy użyciu znaków graficznych;

- rymowanie wyrazów dwusylabowych, np. mama- rama, rosa- nosa;

- wyodrębnianie wyrazów w zdaniu przy użyciu klocków lub pasków papieru;

- wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie w oparciu o przedmioty znajdujące się w sali i w oparciu o obrazek;

- rymowane zgadywanki na temat zwierząt, np. Koń wielki jak... (słoń), Kot wskoczył na... (płot), „Bajka o Sylabince”- synteza sylabowa;

- porównywanie długości słów, słuchanie,

dźwięków- wyodrębnianie głosek w nagłosie;

- śledzenie dźwięków- „Jeżeli usłyszysz głoskę np. „o” klaśnij w ręce”;

- układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu, porównywanie które zdanie dłuższe, liczenie sylab, porównywanie liczby sylab;

-„Wagoniki sylabowe”- tworzenie wyrazów na kończącą się sylabę wyrazu poprzedniego;

- wybieranie obrazków, których nazwy zaczynają się od podanej głoski, dobieranie par obrazków, których nazwy zaczynają się taką samą głoską;

- wybieranie obrazków, których nazwy kończą się określoną głoską;

- analiza i synteza słuchowa wyrazów- dzielenie na głoski, różnicowanie spółgłosek i samogłosek, układanie wyrazów z żądanymi głoskami, tworzenie wyrazów przez dodania lub odjęcie głoski, np. As- las, Alinka- linka, itp.

 

Motoryka mała

1. Ćwiczenia dłoni: 

- dotykanie dłoni, pocieranie ich „mycie” (wyczuwanie dłoni);
-
zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie: swobodne, rytmiczne;

- gniecenie gąbki lub piłeczki piankowej;

- wyciskanie wody z nasączonej gąbki; zgniatanie z papieru, bibuły itp. „kul” i rzucanie nimi w określonym kierunku; chwytanie i przenoszenie przedmiotów całą dłonią; wkładanie i wyjmowanie przedmiotów małych, dużych; otwieranie i zamykanie różnego rodzaju pudełek; czynności samoobsługowe: mycie rąk, mycie zębów, wycieranie, czesanie się, nabieranie jedzenia na łyżkę, widelec; zabawy z wodą: wlewanie, przelewanie wody z dłoni, strząsanie wody z palców; zabawy z różnymi masami plastycznymi (glina, masa solna, plastelina);
zabawy konstrukcyjne.

2. Ćwiczenia palców:

- przykładanie kolejno palców każdej dłoni: kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd. paluszki się witają, kłaniają itp.;

- stukanie palcami w podłogę, ławkę „pada drobny deszczyk”, „jest ulewa”;

- naśladowanie gry na pianinie, flecie, trąbce, nosie;

- przypinanie spinaczy do bielizny na brzeg pudełka kartonowego i nie tylko;

- doskonalenie chwytu pęsetkowego: palec wskazujący i kciuk, np. solenie, skubanie, przewracanie kartek książki, przekładanie kart do gry itp.,

- zabawy paluszkowe „Idzie kominiarz”, „Sroczka kaszkę warzyła”, itp.;

- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory;

- zabawy z kreatywnymi drucikami;

- lepienie/ugniatanie plasteliny – wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, listków, owoców itp., wypełnianie konturów;

- różnego rodzaju cięcia: przecinanie pasków papieru, sznurka, materiałów, cięcie po linii prostej, wycinanie po liniach falistych, łamanych, wycinanie figur geometrycznych;

- ćwiczenia prawidłowego trzymania kredki/ołówka w ręku.

 

 

 

Data dodania: 2020-04-21 09:50:01
Data edycji: 2022-03-31 10:03:41
Ilość wyświetleń: 1298
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej