Okres adaptacji jest trudnym momentem zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Jest to także ogromna zmiana w życiu całej rodziny. Adaptacja często jest burzliwa i długotrwała, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i dać sobie przestrzeń na przeżywanie trudności z nią związanych. Warto jest też wcześniej rozpocząć przygotowania do adaptacji.
W trzecim roku życia postępuje rozwój tożsamości i uświadamiania sobie własnej odrębności, wykształca się większa umiejętność samokontroli, a także pojawia się zdolność do psychicznego i fizycznego rozdzielenia się z matką lub bliska osobą. Daje to gotowość do wchodzenia w interakcje. Od tego momentu zaczynają się poważniejsze relacje rówieśnicze. Dziecko powinno już między innymi:
Warto wspomnieć o trudnościach i ograniczeniach, które wynikają z procesu rozwoju dziecka. Rozpoczynając swoją przedszkolną przygodę przedszkolak jest jeszcze dominowany przez sferę emocjonalną. Jego układ nerwowy jest niedojrzały, co wiąże się z nieadekwatnymi redakcjami emocjonalnych oraz chwiejnością emocjonalną. W tym wieku dzieci cechują się również wysoką reaktywnością na bodźce. Pomimo, że 3 latek mówi pojawiają się trudności z komunikacją, ciężko jest przekazać mu co potrzebuje, ponieważ mowa nie zawsze jest tak dobrze rozumiana jak w domu. Przychodząc do przedszkola dziecko dopiero buduje swoją tożsamość oraz miejsce w grupie, ma jeszcze niski poziom autoidentyfikacji.
Istotne jest, że w sytuacjach niekorzystnych może zachodzić do zakłoceń funkcji słabo ukształtowanych - może nastąpić zahamowanie rozwoju albo regres np. nawrót moczenia, brak samodzielności.
Jak możemy przygotować dzieci do przedszkola w domu?
Rodzice mogą zacząć przygotowywać dziecko do pójścia od przedszkola już w domu, wykorzystując codziennie sytuacje. Można to robić poprzez:
Co jest najtrudniejsze dla dziecka ?
Podczas adaptacji dziecko zmaga się z wieloma trudnościami. Jedną z nich zmiana dotychczasowych standardów zaspokajania potrzeb emocjonalnych i biologicznych. Do tej pory główny opiekun bądź opiekunowie zaspokajali większość potrzeb dziecka. Podczas pobytu w przedszkolu dziecko nie ma już obok siebie głównego opiekuna, a ze względu na dużą ilość dzieci, Pani nie jest w stanie zaspokoić wszystkich jego potrzeb w danym czasie w takim sam sposób jak rodzic. Kolejnym wyzwaniem dla przedszkolaka jest zmiana jego pozycji. Dziecko musi odnaleźć swoje miejsce w grupie oraz nabyć poczucie przynależności, a co jest do tego niezbędne nawiązać kontakty z dotychczas nieznanymi rówieśnikami
Jak można ułatwić początkowy pobyt dziecka w przedszkolu?
Na początkowych etapach adaptacji ważne jest, aby regulować pobyć dziecka w przedszkolu, zwiększając stopniowo ilość czasu spędzanego placówce (w miarę możliwości rodziców). Podczas pożegnania należy zadbać o to, aby dziecko nie widziało rozterek rodzica, ponieważ może to wywołać lub nasilić odczuwany już przez dziecko lęk. W trudnych momentach pomocne może okazać się przyniesiony z domu pluszak czy ulubiona zabawka, która da dziecku poczucie bezpieczeństwa. Dobrze byłoby wybrać go wcześniej wraz z dzieckiem w domu. W przypadku tęsknoty za rodzicami pomocna może okazać się przyniesiona do przedszkola fotografia rodziców lub wykonanie wspólnego symbolu np. takie same znaczy czy tatuaże. Należy także zadbać o komfort dziecka po przez dopasowanie wygodnych i lubianych przez dziecko ubrań.
Jak powinno wyglądać pożegnanie?
Pożegnanie z dzieckiem, szczególnie na początku przygody w przedszkolu, bywa trudne. Często przypominana bardziej negocjacje niż pożegnanie. Najważniejsze jest, aby rodzic pokazywał dziecku swoją pewność i nie budował poczucia lęku. Ponadto warto wprowadzić poniższe wskazówki:
Warto również podkreślić, że w prawidłowym procesie adaptacji niezbędne jest zaufanie rodzica do placówki i całej kadry.
Książeczki dla dzieci, które mogą wspomóc adaptację:
Opracowała - Katarzyna Pielecka
81-578 Gdynia
ul. Wiczlińska 50B