Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Adaptacja

Okres adaptacji jest trudnym momentem zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Jest to także ogromna zmiana w życiu całej rodziny. Adaptacja często jest burzliwa i długotrwała, dlatego warto uzbroić się  w cierpliwość i dać sobie przestrzeń na przeżywanie trudności z nią związanych. Warto jest też wcześniej rozpocząć przygotowania do adaptacji.

W trzecim roku życia postępuje rozwój tożsamości i uświadamiania sobie własnej odrębności, wykształca się większa umiejętność samokontroli, a także pojawia się zdolność do psychicznego i fizycznego rozdzielenia się z matką lub bliska osobą. Daje to gotowość do wchodzenia w interakcje. Od tego momentu zaczynają się poważniejsze relacje rówieśnicze. Dziecko powinno już między innymi:

  • sygnalizować potrzeby, samo lub z niewielka pomocą korzystać z wc, samodzielnie jeść i pić; myć oraz wycierać ręce; potrafić założyć buty i luźne spodnie;
  • unikać drobnych niebezpieczeństw;
  • samo znajdować sobie zabawę (czas zabawy nadal jest krótki);
  • stopniowo przyswajać reguły grupy;
  • zaczynać rozumieć zasady społeczne i przyswajać nazywanie emocji;
  • zaczynać wykonywać proste polecenia;

Warto wspomnieć o trudnościach i ograniczeniach, które wynikają z procesu rozwoju dziecka. Rozpoczynając swoją przedszkolną przygodę przedszkolak jest jeszcze dominowany przez sferę emocjonalną. Jego układ nerwowy jest niedojrzały,  co wiąże się z nieadekwatnymi redakcjami emocjonalnych oraz chwiejnością emocjonalną. W tym wieku dzieci cechują się również wysoką reaktywnością na bodźce. Pomimo, że 3 latek mówi pojawiają się trudności z komunikacją, ciężko jest przekazać mu co potrzebuje, ponieważ mowa nie zawsze jest tak dobrze rozumiana jak w domu. Przychodząc do przedszkola dziecko dopiero buduje swoją tożsamość  oraz miejsce w grupie, ma jeszcze niski poziom autoidentyfikacji.

Istotne jest, że w sytuacjach niekorzystnych może zachodzić do zakłoceń funkcji słabo ukształtowanych  - może nastąpić zahamowanie rozwoju albo regres np. nawrót moczenia, brak samodzielności.

 

Jak możemy przygotować dzieci do przedszkola w domu?

Rodzice mogą zacząć przygotowywać dziecko do pójścia od przedszkola już w domu, wykorzystując codziennie sytuacje. Można to robić poprzez:

  • stwarzanie sytuacji, w których dziecko samo próbuje rozwiązywać pojawiające się trudności
  • naukę samodzielnego organizowania pracy
  • budowanie poczucia odpowiedzialności
  • naukę przestrzeganie w rodzinie ustalonych zasad
  • ćwiczenie wytrwałość w rozpoczynaniu i kończeniu zadań
  • rozwijanie samodzielności w zakresie samoobsługi
  • kształtowanie pozytywnego nastawienia
  • próby zostawienie dziecka pod opieką innych dorosłych np. dziadków

 

Co jest najtrudniejsze dla dziecka ?

Podczas adaptacji dziecko zmaga się z wieloma trudnościami. Jedną z nich zmiana dotychczasowych standardów zaspokajania potrzeb emocjonalnych i biologicznych. Do tej pory główny opiekun bądź opiekunowie zaspokajali większość potrzeb dziecka.  Podczas pobytu w przedszkolu dziecko nie ma już obok siebie głównego opiekuna, a ze względu na dużą ilość dzieci, Pani nie jest w stanie zaspokoić wszystkich jego potrzeb w danym czasie w takim sam sposób jak rodzic. Kolejnym wyzwaniem dla przedszkolaka jest zmiana jego pozycji. Dziecko musi odnaleźć swoje miejsce w grupie oraz nabyć poczucie przynależności, a co jest do tego niezbędne nawiązać kontakty z dotychczas nieznanymi rówieśnikami

 

Jak można ułatwić początkowy pobyt dziecka w przedszkolu?

Na początkowych etapach adaptacji ważne jest, aby regulować pobyć dziecka w przedszkolu, zwiększając stopniowo ilość czasu spędzanego placówce (w miarę możliwości rodziców). Podczas pożegnania należy zadbać o to, aby dziecko nie widziało rozterek rodzica, ponieważ może to wywołać lub nasilić odczuwany  już przez dziecko lęk. W trudnych momentach pomocne może okazać się przyniesiony z domu pluszak czy ulubiona zabawka, która da dziecku poczucie bezpieczeństwa.  Dobrze byłoby wybrać go wcześniej wraz z dzieckiem w domu. W przypadku tęsknoty za rodzicami pomocna może okazać się  przyniesiona do przedszkola  fotografia rodziców lub wykonanie wspólnego symbolu np. takie same znaczy czy tatuaże. Należy także zadbać o komfort dziecka po przez dopasowanie wygodnych i lubianych przez dziecko ubrań.

 

Jak powinno wyglądać pożegnanie?

Pożegnanie z dzieckiem, szczególnie na początku przygody w przedszkolu, bywa trudne.  Często przypominana bardziej negocjacje niż pożegnanie. Najważniejsze jest, aby rodzic pokazywał dziecku swoją pewność i nie budował poczucia lęku. Ponadto warto wprowadzić poniższe wskazówki: 

  • pożegnanie powinno być krótkie – żegnamy się z dzieckiem przed salą i przekazujemy nauczycielowi po pożegnaniu; ważne aby zaraz po tym rodzic odszedł;
  • dobrze jest wcześniej ustalić z dzieckiem sposób pożegnania
  •  przekazywanie pozytywnych (ale zgodnych z prawdą)komunikatów  przez rodziców – warto mieć na uwadze, że to właśnie rodzic swoim zachowaniem, mową pokazuje, że sytuacja jest w porządku;
  • przed wejściem do sali warto porozmawiać z dzieckiem – kto odbierze dziś, o jakiej porze (najważniejsze w tym jest dotrzymywanie słów)
  • dziecko powinno samo wejść do sali

Warto również podkreślić, że w prawidłowym procesie adaptacji niezbędne jest zaufanie rodzica do placówki i całej kadry.

 

Książeczki dla dzieci, które mogą wspomóc adaptację:

  1. "Dusia i Psinek-Świnek. Pierwszy dzień w przedszkolu."
  2. "Kicia kocia w przedszkolu"
  3. "Feluś i Gucio ida do przedszkola"
  4. "Pierwszy dzień w przedszkolu"
  5. „W przedszkolu jest fajnie”
  6. „Witaj w przedszkolu”

 

 

Opracowała - Katarzyna Pielecka

Data dodania: 2024-07-01 15:11:39
Data edycji: 2024-07-01 15:31:28
Ilość wyświetleń: 141
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej