Kamienie milowe dziecka
Kamienie milowe dziecka czyli diagnozowanie potrzeb i
problemów edukacyjnych w przedszkolu
Mały człowiek dorastając pokonuje wiele mil. Wędrując zdobywa kolejne kamienie - etapy
swej życiowej podróży.
3-latek
Używa słów i symboli do komunikacji. Odpowiada na proste pytania. Opanował trening
czystości. Sam myje ręce. Ubiera się z pomocą. Bawi się piłką. Pedałuje na trzykołowym
rowerku. Odgrywa proste historyjki.
4-latek
Śpiewa piosenki, recytuje wierszyki. Zestawia przeciwstawne pojęcia (np. zimny – gorący).
Wykonuje 3 niezwiązane ze sobą polecenia. Samodzielnie korzysta z toalety, zapina duże
guziki, wiesza ubranie na wieszaku. Przerysowuje proste kształty. Rysuje postać z trzema lub
więcej częściami ciała.
5-latek
Włącza się do rozmowy. Opowiada historyjki. Planuje i inicjuje zabawę. Używa wyobraźni,
szczególnie w zabawach opartych na udawaniu. Lubi zabawy ruchowe – biega i skacze. Bawi
się z innymi i nie potrzebuje ingerencji dorosłych ani stałego nadzoru. Odbiera emocje innych
– pociesza, rozumie niewerbalne oznaki zadowolenia.
6-latek
Mówi poprawnie gramatycznie. Interesuje się czytaniem. Jest chłonne wiedzy. Na nudnym
zadaniu koncentruje uwagę przez około 10 minut. Przejawia silne i gwałtowne emocje. Duża
potrzeba ruchu.
7-latek
Ma trudności z rozumieniem zdań wyrażonych w stronie biernej. Łatwo się męczy. Narzeka
na bóle głowy, nóg, mięśni. Z większą niż dotychczas przyjemnością rysuje, układa puzzle,
lepi. Rozumie odwracalność przekształcanej masy.
Literatura: „Vademecum wychowawcy.” Warszawa. WSiP, Weigi B. (2012)”Psychologia rozwoju i podstawy
pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka.” Warszawa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Anna
Sacherska „Kamienie milowe”. Artykuł z kursu Specjalistyczne Centrum Edukacji 2024r