Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Listopad 2024 - Prawa dziecka w przedszkolu

"Kiedy mały jesteś, To małe masz prawa…
Kiedy duży rośniesz, to już więcej masz...
Chociaż każde prawa, to nie jest zabawa,
Ale w wyliczance tak dobrze je znasz!"

 

MOJE PRAWA CZYLI KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA 

Prawo do życia i rozwoju - oznacza, że nikogo nie wolno pozbawiać życia, a dorośli muszą stworzyć Ci warunki do prawidłowego rozwoju.
Prawo do życia bez przemocy i poniżania - oznacza, że bicie, znęcanie się i okrutne traktowanie są niedopuszczalne i karalne.
Prawo do wychowania w rodzinie - oznacza, że nikomu nie wolno zabrać Cię od rodziców, chyba, że z bardzo ważnych powodów; gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców.
Prawo do wypowiedzi - oznacza, że w ważnych sprawach Ciebie dotyczących możesz wygłosić swoje zdanie, opinie, oświadczyć własną wolę.
Prawo do stowarzyszenia - oznacza, że możesz należeć do organizacji młodzieżowych, a jeżeli masz 16 lat sam decydujesz o swojej przynależności.
Prawo do swobody myśli, sumienia i religii - oznacza, że gdy jesteś wystarczająco świadomy sam decydujesz o swoim światopoglądzie, wcześniej jedynie rodzice mają prawo Tobą kierować.
Prawo do nauki - oznacza, że możesz uczyć się tak długo, jak pozwalają na to Twoje zdolności, jeżeli masz 6 lat możesz rozpocząć naukę w klasie "O", pracować możesz gdy skończysz 15 lat.
Prawo do tożsamości - oznacza, że musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie, mając 13 lat musisz być pytany o zgodę, gdybyś miał zostać adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko.
Prawo do informacji - oznacza, że powinieneś poznać swoje prawa, powinieneś mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.
Prawo do prywatności - oznacza, że możesz dysponować własnymi rzeczami, masz prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne.

                 Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencje społeczne. W atmosferze spokoju i akceptacji poznaje własne prawa i reguły życia w grupie. Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju psychofizycznego, ale i fizycznego dzieci. W tym okresie rozwijają się pierwsze postawy moralne, nawyki mające wpływ na przyszłe życie. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła, wartościować własne zachowania jak i kolegów oraz poznają reguły w grupie. Placówka przedszkolna tworzy warunki, aby dzieci mogły doświadczać, to co jest dla nich samych dobre i dla ich otoczenia, aby nabyły takie kompetencje społeczno- moralne, które umożliwią im funkcjonowanie w szerszej społeczności. Przedszkole dba też o to, aby wychowankowie mieli świadomość, że mają swoje prawa. Ogromną rolę, w przedszkolu w uświadamianiu praw i obowiązków odgrywa nauczyciel. Jest to stała potrzeba uświadamiania dzieciom, jak również ludziom dorosłym praw dziecka. Dorośli doskonale znają swoje prawa, niejednokrotnie zapominają o tym, że również i dzieci będąc częścią społeczeństwa mogą korzystać ze swoich praw zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konwencji Praw Dziecka.
                Należy dodać, że dzieci uczą się przez przykład więc na co dzień obserwują dorosłych. Konwencja Praw Dziecka skupia obowiązek dbania o harmonijny rozwój dziecka na rodzinę. Również zapewnia bezpieczeństwo i uświadamianie dziecka, że posiada własne prawa. Nie umniejsza to jednak rangi nauczyciela w tym zakresie. W przedszkolu, gdzie prawa dziecka są priorytetem, dba się szczególnie o ich przestrzeganie, a także wyposażanie dzieci w odpowiednią wiedzę i umiejętności, związane z tymi prawami. Niejednokrotnie w przedszkolu dziecko zdobywa pierwsze informacje dotyczące praw, uczy się poszanowania ich oraz radzenia sobie w sytuacjach ich naruszania.
 m wcześniej dziecko styka się z wyższymi wartościami takimi, jak: sprawiedliwość, tolerancja, poszanowanie godności i wolności innych, tym łatwiej i szybciej zdobędzie umiejętności społeczno – moralne.
                Od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieciom ich prawa. W przedszkolu można wprowadzić dzieci w świat wartości uniwersalnych, w tym także w świat jego praw, w codziennej działalności dziecka, wykorzystując naturalne sytuacje. Niezastąpioną okażę się literatura dziecięca, która bawiąc dzieci jednocześnie je uczy. Wykorzystanie metod aktywizujących w planowaniu sytuacji edukacyjnych, pozwoli przedszkolakom zdobywać doświadczenia i kompetencje społeczno- moralne oraz nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości praw dzieci. Należy umożliwić dzieciom wyrażanie siebie, własnych uczuć, myśli w różnych formach ekspresji. Odpowiednia atmosfera i klimat wychowawczy wspomogą dzieci w poznaniu swoich praw, jak również respektowaniu praw innych. Należy też pamiętać o ujednoliceniu oddziaływań przedszkola ze środowiskiem rodzinnym. Wyniesione z domu rodzinnego doświadczenia mogą pomóc lub utrudnić realizację edukacji praw dzieci, dlatego tak istotne jest współdziałanie z rodzicami.
                Przedszkole, jako instytucja państwowa ma obowiązek przestrzegać oraz rozpowszechniać prawa dziecka. Przedszkole realizuje prawa dziecka, wspierając i kształtując dziecko w tym, że:

1)     Akceptacja takim jakim się jest, jest najważniejsza;

2)     Spokój i samotność są ważne, gdy się tego potrzebuje;

3)     Każdy ma swoje własne tempo rozwoju;

4)     Dyskusja z dziećmi i dorosłymi ma być aktywna;

5)     Kontakty społeczne mają być aktywne i pomoc w tym zakresie ma być dostępna;

6)     Zabawa jest potrzebna i może dobrać sobie sam towarzyszy zabaw;

7)     Posiada wokół osoby odpowiedzialne i zaangażowane, do których może się zwrócić o pomoc;

8)     Badania i eksperymentowanie różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;

9)     Sen i wypoczynek są potrzebne, jeżeli jest się zmęczonym

10)   Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki i realizowania własnych potrzeb;

11)   Wielozmysłowo poznaje świat;

                 Od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieciom, że posiadają prawa. W przedszkolu można wprowadzić dzieci w świat wartości, w tym także w świat jego praw, w codziennej działalności dziecka, wykorzystując naturalne sytuacje. Niezastąpioną okażę się literatura dziecięca, która bawiąc dzieci jednocześnie je uczy. Wykorzystanie metod aktywizujących w planowaniu sytuacji edukacyjnych, pozwoli przedszkolakom zdobywać doświadczenia i kompetencje społeczno- moralne oraz nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości praw dzieci. Należy umożliwić dzieciom wyrażanie siebie, własnych uczuć, myśli w różnych formach ekspresji. Odpowiednia atmosfera i klimat wychowawczy wspomogą dzieci w poznaniu swoich praw, jak również respektowaniu praw innych. Należy też pamiętać o ujednoliceniu oddziaływań przedszkola ze środowiskiem rodzinnym. Wyniesione z domu rodzinnego doświadczenia mogą pomóc lub utrudnić realizację edukacji praw dzieci, dlatego tak istotne jest współdziałanie z rodzicami.

 

Źródło:
https://pprybarzowice.szkolnastrona.pl/art,515,praw-dziecka-nalezy-przestrzegac

Data dodania: 2024-11-25 12:49:44
Data edycji: 2024-12-01 12:52:13
Ilość wyświetleń: 19
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej