"Kiedy mały jesteś, To małe masz prawa…
Kiedy duży rośniesz, to już więcej masz...
Chociaż każde prawa, to nie jest zabawa,
Ale w wyliczance tak dobrze je znasz!"
MOJE PRAWA CZYLI KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
Prawo do życia i rozwoju - oznacza, że nikogo nie wolno pozbawiać życia, a dorośli muszą stworzyć Ci warunki do prawidłowego rozwoju.
Prawo do życia bez przemocy i poniżania - oznacza, że bicie, znęcanie się i okrutne traktowanie są niedopuszczalne i karalne.
Prawo do wychowania w rodzinie - oznacza, że nikomu nie wolno zabrać Cię od rodziców, chyba, że z bardzo ważnych powodów; gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców.
Prawo do wypowiedzi - oznacza, że w ważnych sprawach Ciebie dotyczących możesz wygłosić swoje zdanie, opinie, oświadczyć własną wolę.
Prawo do stowarzyszenia - oznacza, że możesz należeć do organizacji młodzieżowych, a jeżeli masz 16 lat sam decydujesz o swojej przynależności.
Prawo do swobody myśli, sumienia i religii - oznacza, że gdy jesteś wystarczająco świadomy sam decydujesz o swoim światopoglądzie, wcześniej jedynie rodzice mają prawo Tobą kierować.
Prawo do nauki - oznacza, że możesz uczyć się tak długo, jak pozwalają na to Twoje zdolności, jeżeli masz 6 lat możesz rozpocząć naukę w klasie "O", pracować możesz gdy skończysz 15 lat.
Prawo do tożsamości - oznacza, że musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie, mając 13 lat musisz być pytany o zgodę, gdybyś miał zostać adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko.
Prawo do informacji - oznacza, że powinieneś poznać swoje prawa, powinieneś mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.
Prawo do prywatności - oznacza, że możesz dysponować własnymi rzeczami, masz prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne.
Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencje społeczne. W atmosferze spokoju i akceptacji poznaje własne prawa i reguły życia w grupie. Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju psychofizycznego, ale i fizycznego dzieci. W tym okresie rozwijają się pierwsze postawy moralne, nawyki mające wpływ na przyszłe życie. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła, wartościować własne zachowania jak i kolegów oraz poznają reguły w grupie. Placówka przedszkolna tworzy warunki, aby dzieci mogły doświadczać, to co jest dla nich samych dobre i dla ich otoczenia, aby nabyły takie kompetencje społeczno- moralne, które umożliwią im funkcjonowanie w szerszej społeczności. Przedszkole dba też o to, aby wychowankowie mieli świadomość, że mają swoje prawa. Ogromną rolę, w przedszkolu w uświadamianiu praw i obowiązków odgrywa nauczyciel. Jest to stała potrzeba uświadamiania dzieciom, jak również ludziom dorosłym praw dziecka. Dorośli doskonale znają swoje prawa, niejednokrotnie zapominają o tym, że również i dzieci będąc częścią społeczeństwa mogą korzystać ze swoich praw zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konwencji Praw Dziecka.
Należy dodać, że dzieci uczą się przez przykład więc na co dzień obserwują dorosłych. Konwencja Praw Dziecka skupia obowiązek dbania o harmonijny rozwój dziecka na rodzinę. Również zapewnia bezpieczeństwo i uświadamianie dziecka, że posiada własne prawa. Nie umniejsza to jednak rangi nauczyciela w tym zakresie. W przedszkolu, gdzie prawa dziecka są priorytetem, dba się szczególnie o ich przestrzeganie, a także wyposażanie dzieci w odpowiednią wiedzę i umiejętności, związane z tymi prawami. Niejednokrotnie w przedszkolu dziecko zdobywa pierwsze informacje dotyczące praw, uczy się poszanowania ich oraz radzenia sobie w sytuacjach ich naruszania.
m wcześniej dziecko styka się z wyższymi wartościami takimi, jak: sprawiedliwość, tolerancja, poszanowanie godności i wolności innych, tym łatwiej i szybciej zdobędzie umiejętności społeczno – moralne.
Od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieciom ich prawa. W przedszkolu można wprowadzić dzieci w świat wartości uniwersalnych, w tym także w świat jego praw, w codziennej działalności dziecka, wykorzystując naturalne sytuacje. Niezastąpioną okażę się literatura dziecięca, która bawiąc dzieci jednocześnie je uczy. Wykorzystanie metod aktywizujących w planowaniu sytuacji edukacyjnych, pozwoli przedszkolakom zdobywać doświadczenia i kompetencje społeczno- moralne oraz nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości praw dzieci. Należy umożliwić dzieciom wyrażanie siebie, własnych uczuć, myśli w różnych formach ekspresji. Odpowiednia atmosfera i klimat wychowawczy wspomogą dzieci w poznaniu swoich praw, jak również respektowaniu praw innych. Należy też pamiętać o ujednoliceniu oddziaływań przedszkola ze środowiskiem rodzinnym. Wyniesione z domu rodzinnego doświadczenia mogą pomóc lub utrudnić realizację edukacji praw dzieci, dlatego tak istotne jest współdziałanie z rodzicami.
Przedszkole, jako instytucja państwowa ma obowiązek przestrzegać oraz rozpowszechniać prawa dziecka. Przedszkole realizuje prawa dziecka, wspierając i kształtując dziecko w tym, że:
1) Akceptacja takim jakim się jest, jest najważniejsza;
2) Spokój i samotność są ważne, gdy się tego potrzebuje;
3) Każdy ma swoje własne tempo rozwoju;
4) Dyskusja z dziećmi i dorosłymi ma być aktywna;
5) Kontakty społeczne mają być aktywne i pomoc w tym zakresie ma być dostępna;
6) Zabawa jest potrzebna i może dobrać sobie sam towarzyszy zabaw;
7) Posiada wokół osoby odpowiedzialne i zaangażowane, do których może się zwrócić o pomoc;
8) Badania i eksperymentowanie różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;
9) Sen i wypoczynek są potrzebne, jeżeli jest się zmęczonym
10) Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki i realizowania własnych potrzeb;
11) Wielozmysłowo poznaje świat;
Od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieciom, że posiadają prawa. W przedszkolu można wprowadzić dzieci w świat wartości, w tym także w świat jego praw, w codziennej działalności dziecka, wykorzystując naturalne sytuacje. Niezastąpioną okażę się literatura dziecięca, która bawiąc dzieci jednocześnie je uczy. Wykorzystanie metod aktywizujących w planowaniu sytuacji edukacyjnych, pozwoli przedszkolakom zdobywać doświadczenia i kompetencje społeczno- moralne oraz nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości praw dzieci. Należy umożliwić dzieciom wyrażanie siebie, własnych uczuć, myśli w różnych formach ekspresji. Odpowiednia atmosfera i klimat wychowawczy wspomogą dzieci w poznaniu swoich praw, jak również respektowaniu praw innych. Należy też pamiętać o ujednoliceniu oddziaływań przedszkola ze środowiskiem rodzinnym. Wyniesione z domu rodzinnego doświadczenia mogą pomóc lub utrudnić realizację edukacji praw dzieci, dlatego tak istotne jest współdziałanie z rodzicami.
Źródło:
https://pprybarzowice.szkolnastrona.pl/art,515,praw-dziecka-nalezy-przestrzegac
81-578 Gdynia
ul. Wiczlińska 50B