Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

''Małe serce, wielkie emocje- jak wspierać rozwój emocjonalny przedszkolaka?''

Małe serce, wielkie emocje – jak wspierać rozwój emocjonalny przedszkolaka?

          Wiek przedszkolny to wyjątkowy czas – dzieci poznają świat z ogromną ciekawością, uczą się współdziałać w grupie i budują swoje pierwsze relacje społeczne. To także okres intensywnego rozwoju emocjonalnego, który dla wielu rodziców może być pełen wyzwań. Złość, płacz, radość, zazdrość – wachlarz emocji, z którymi mierzy się mały człowiek, potrafi zaskoczyć, a czasem i przerazić dorosłych. Dlatego tak ważne jest, by zrozumieć, co się dzieje w emocjonalnym świecie dziecka i jak mądrze go wspierać.

Czym jest rozwój emocjonalny?

Rozwój emocjonalny to proces, w którym dziecko uczy się rozpoznawać, wyrażać i regulować swoje emocje. To także czas, kiedy kształtuje się empatia, zdolność do współodczuwania i rozumienia emocji innych. W wieku przedszkolnym dziecko zaczyna lepiej rozpoznawać własne uczucia, ale wciąż potrzebuje pomocy dorosłych, by się z nimi uporać.

Dziecko w wieku 3–6 lat:

  • przeżywa emocje bardzo intensywnie,

  • nie zawsze potrafi je nazwać,

  • nie umie jeszcze kontrolować impulsów,

  • uczy się przez obserwację dorosłych.

Jakie emocje przeżywa przedszkolak?

Emocje dziecka w tym wieku są szczere, silne i często trudne do przewidzenia. Przedszkolaki mogą płakać z powodu niebieskiej łyżki zamiast czerwonej lub cieszyć się całym sercem z balona znalezionego na spacerze. Typowe emocje to:

  • Radość – kiedy coś się uda, gdy dostaje uwagę, przytulenie, pochwałę.

  • Złość – w sytuacjach, gdy coś idzie nie po jego myśli; często to reakcja na bezsilność.

  • Smutek – po rozstaniu z rodzicem lub przegranej w zabawie.

  • Lęk – przed ciemnością, głośnymi dźwiękami, nowymi sytuacjami.

  • Zazdrość – np. o młodsze rodzeństwo lub kolegę, który dostał uwagę nauczyciela.

Jak wspierać dziecko w rozwoju emocjonalnym?

1. Rozmawiaj o emocjach

Zachęcaj dziecko do mówienia o tym, co czuje – „Widzę, że jesteś zły, chcesz mi opowiedzieć dlaczego?” Pomóż nazywać emocje, nawet jeśli samo nie potrafi.

2. Daj dziecku prawo do uczuć

Nie mów: „Nie płacz, to nic takiego”. Lepiej: „Widzę, że jest ci przykro – jestem przy tobie.” Dziecko uczy się, że wszystkie emocje są OK – nawet te trudne.

3. Ustal jasne granice

Dziecko potrzebuje wiedzieć, co wolno, a czego nie. Emocje są dozwolone, ale niektóre zachowania – np. bicie innych – już nie. Wspieraj jednocześnie i zdecydowanie, i spokojnie.

4. Daj przykład

Najlepszym nauczycielem emocji jesteś Ty – rodzic. Jeśli sam potrafisz mówić: „Jestem zmęczony, muszę chwilę odpocząć”, uczysz dziecko, że emocje można nazywać i regulować.

5. Zachęcaj do wyrażania emocji przez zabawę

Zabawa to język dziecka. Rysowanie, odgrywanie scenek, śpiewanie – to wszystko pomaga mu rozładować napięcie i zrozumieć siebie.


Błędy, których warto unikać

 

  • Bagatelizowanie emocji: „Nie masz powodu do złości!” – To odbiera dziecku prawo do przeżyć.

  • Karanie za emocje: „Przestań płakać, bo pójdziemy do domu” – dziecko czuje się zawstydzone i zdezorientowane.

  • Ignorowanie potrzeb emocjonalnych: Nadmierne skupienie na zachowaniu, a nie na tym, co za nim stoi.

Twoja obecność ma znaczenie

Nie musisz znać wszystkich odpowiedzi. Nie musisz być psychologiem ani perfekcyjnym rodzicem. Wystarczy, że jesteś – uważny, dostępny, gotów do wysłuchania. Dla dziecka to właśnie Twoja obecność, wsparcie i zrozumienie są fundamentem zdrowego rozwoju emocjonalnego.

Bibliografia

  1. Gardner, H. (1993). Frames of Mind: Inteligencje wielorakie. Basic Books.

    • Książka, w której Howard Gardner przedstawia teorię inteligencji wielorakich, w tym emocjonalnej. Może być użyteczna w kontekście rozwoju emocjonalnego dzieci.

  2. Goleman, D. (1995). Inteligencja emocjonalna. Bantam Books.

    • Klasyczna pozycja na temat inteligencji emocjonalnej. Goleman podkreśla znaczenie rozwoju emocjonalnego w dzieciństwie i przedstawia, jak ważne jest nauczanie dzieci rozpoznawania, wyrażania i zarządzania emocjami.

  3. Kierczak, M., & Kowalska, M. (2017). Rozwój emocjonalny dziecka w okresie przedszkolnym. Wydawnictwo Naukowe PWN.

    • Publikacja szczegółowo omawiająca rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem roli rodziców i nauczycieli.

  4. Wittig, M., & Zych, I. (2019). Wspieranie rozwoju emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Edukacyjne.

    • Książka praktyczna dla rodziców i nauczycieli, zawierająca porady na temat wspierania dzieci w rozumieniu, wyrażaniu i zarządzaniu swoimi emocjami.


Źródła internetowe

5. Polski Portal Psychologii Dziecięcej. (2022). Jak wspierać rozwój emocjonalny dziecka? Retrieved from https://www.psychologia-dziecka.pl

  • Artykuł praktyczny dla rodziców, omawiający strategie wspierania rozwoju emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym.

 

Data dodania: 2025-05-11 11:45:20
Data edycji: 2025-05-11 11:45:34
Ilość wyświetleń: 2
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej