Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Pszczółki

Grupa Pszczółki - 6-LATKI
 
GODZINY PRACY GRUPY 7.00-16.30
 
wychowawcy
Pani Joanna i Pani Malwina
 
20 września Dzień Przedszkolaka
Życzy Pani Asia, Pani Malwina i Pani Iza
 
 

„DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA”


muz: Robert Obcowski
sł: Danuta Błażejczyk, Mariusz Urbaniak


1. Od rana uśmiech masz na twarzy,
Bo wiesz, że dzisiaj coś się zdarzy.
Przedszkolny świat, przyjazny tak,
tu poznasz wielkich przygód smak.

Przedszkolak zuchem jest nad zuchy.
Obce mu fochy i w nosie muchy.
Zmęczony śpi, jak mały miś.
Wielką przygodę przeżył dziś.

Ref.:
Każdy przedszkolak dobrze wie,
Że kiedy wrzesień już kończy się,
Od najmłodszego aż po starszaka
Wszyscy świętują dzień przedszkolaka!
Od najmłodszego aż po starszaka
Wszyscy świętują dzień przedszkolaka!


2. Babcia i dziadek, mama i tata
Razem świętują dzień przedszkolaka.
Bo oni kiedyś też mali byli
i do przedszkola chętnie chodzili.

Pod czujnym okiem kochanej pani
Na skrzydłach marzeń świat okrążamy.
Dziś przedszkolakiem, jutro strażakiem
Zostanę przecież, to proste takie!

Ref.:
Każdy przedszkolak dobrze wie,
Że kiedy wrzesień już kończy się,
Od najmłodszego aż po starszaka
Wszyscy świętują dzień przedszkolaka!
Od najmłodszego aż po starszaka
Wszyscy świętują dzień przedszkolaka!

15 września Międzynarodowy Dzień Kropki
 
 fot. International Dot Day

Kiedy Peter Reynolds napisał książkę "The Dot" nie myślał pewnie, że poruszy kropkowy świat i to dosłownie. Jest autorem i ilustratorem książek dla dzieci i młodzieży, zdobywcą wielu nagród. Książeczka The Dot opowiada o kropce, która zmieniła świat małej Vashti, albo o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków oraz wydana alfabetem Braille’a. Napisana jest bardzo oszczędnie, znakomite rysunki pozwalają nawet małym dzieciom, które nie potrafią czytać polubić dziewczynkę, główną bohaterkę utworu.

Vashti jest małą nieśmiałą dziewczynką, która nie wierzy w swoje możliwości. Na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż Vasti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Vashti była niezadowolona, ale chciała jak najszybciej opuścić klasę, więc zniecierpliwiona postawiła kropkę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka popatrzyła na kropkę i zachwyciła się. Poprosiła o podpisanie dzieła. Nazajutrz, gdy Vashti weszła do klasy zobaczyła nad biurkiem nauczycielki swoją kropkę oprawioną w piękną pozłacaną ramkę. Była szczęśliwa, że jej kropka się spodobała, wisi w takim ważnym miejscu i wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała sobie, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i wszystkim to udowodni.

Otworzyła pudełko z farbkami, i zaczęła swoją przygodę z malowaniem kropek.

Malowanie pochłonęło ją całkowicie, mieszała farby ze sobą, odkrywała nowe kolory, namalowała dziesiątki mniejszych, większych kropek. Wszyscy mogli podziwiać kropkowe obrazy Vashti na szkolnej wystawie, a dziewczynka z dumą przechadzała się korytarzem. Nagle zauważyła małego chłopca, który z zachwytem podziwiał kolorowe kropki na obrazach. Powiedział zasmucony, że Vashti tak pięknie maluje, a on nie potrafi narysować nawet prostej kreski. Vashti długo się nie zastanawiała, podała chłopcu kartkę i poprosiła by coś szybko narysował. Narysował to, co potrafił - zygzak. Vashti popatrzyła na obrazek z takim samym zachwytem, z jakim nauczycielka popatrzyła na jej pierwszą kropkę i poprosiła, by chłopiec podpisał swoje dzieło. Tak kończy się opowieść o dziewczynce, która dzięki mądrej nauczycielce uwierzyła w siebie, odkryła w sobie talent i odwagę.

 

 

Piosenka na wrzesień

 

1. Było lato i
same ciepłe dni,
wakacyjny, miły czas,
lodów słodki smak,
pośpiechu całkiem brak.
Gdzie to wszystko? – pytam was.
I wspominam dziś z uśmiechem
te podróże z plecakiem, z walizką,
te zabawy z leśnym echem,
ciepłe słońce nad głową tak blisko.


Ref.: Pędził pociąg stuku-puku,
dzwonił rower dzyń, dzyń, dzyń.
Karuzela wirowała wiuuu,
a latawce fruuuu
Kolorowe latawce fruuuu…
Pluskał strumyk chlupu-chlupu,
a samolot warczał wrrrrrrr..
Szeleściło siano szu, szu, szu,
a latawce fruuu
Kolorowe latawce fruuuu…

 

2. Już wakacje: stop!
Już przedszkolny rok,
a ja muszlę trzymam wciąż.
Słuchać jeszcze chcę,
jak szumi morze w niej,
gdy przyłożę ucho swe.
I uśmiecham się do lata,
do tych pszczół, które głośno brzęczały,
do wietrzyka z końca świata,
do tych przygód: i dużych, i małych.
Ref.: Pędził pociąg…

 

Wierszyk na pocieszenie

Wierszyk szybko ci przeczytam,
by cię trochę rozweselić.
Jesteś bardzo smutny dzisiaj –
chcę ten smutek z tobą dzielić!
Powiedz, jakie masz kłopoty –
ja wysłucham i zrozumiem,
potem dam ci dobrą radę
i przytulę, tak jak umiem.


Jestem twoją przyjaciółką,
a ty moim przyjacielem –
razem pokonamy wszystko,
choćby trudów było wiele.
Zawsze chętnie ci pomogę,
lecz gdy nie chcesz, nie zapytam
o to, jakie masz sekrety –
tylko wierszyk ci przeczytam…

 

DNI TEMATYCZNE WE WRZEŚNIU:

 

W tym miesiącu w przedszkolu będą obchodzone następujące dni tematyczne:

15 wrześnie przychodzimy ubrani w kropki:)

                      

WRZESIEŃ
Dzień Kropki

15.09.2021r.

Dzień Przedszkolaka

20.09.2021r.

 
Dzień Chłopaka

30.09.2021r.

 
 
 
Szanowni Rodzice
W naszej grupie chcemy realizować nowatorskie projekty, programy i innowcje pedagogiczne, które w sposób aktywizujący mają wspierać rozwój Państwa dzieci. 
Planujemy wdrożenie i realizację :
Innowacja pedagogiczna " Mam talent" projekt autorski J. Blachowska
Program koła matematycznego "Wspomaganie kompetencji matematycznych dla dzieci 6-letnich"
J. Blachowska
Projekt Profilaktyki Logopedycznej "Małe i duże smyki mają sprawne języki" autor J. Blachowska
Program "Przyjaciele Zippiego" na podstawie umowy licencyjnej  z Partnership for children przez Centrum Pozytywnej Edukacji. Zajęcia mające na celu doskonalenie u dzieci umiejętności emocjonalno-społecznych.
J. Blachowska, M. Kanecka
Bajkoterapia -J. Blachowska, M. Kanecka
literatura
"Król Maciuś pierwszy" Janusz Korczak,
"W poszukiwaniu domu"Holly Webb,
"Góra żywiołów" Goha Meg Stankiewicz
 

Plan zajęć dodatkowych od października

wtorek 11.30-12.00 zajęcia język angielski

czwartek 11.00-11.30 język angielski

Prawa dziecka

Każdemu człowiekowi, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa człowieka. W związku z tym, dziecko, jako człowiek, jest również posiadaczem pewnego wachlarza praw i obowiązków. Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.

W historii prawodawstwa Polska ogrywa znacząca rolę w tworzeniu i promowaniu praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, wybitnego pedagoga walczącego o godne traktowanie małego człowieka, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci – UNICEF. Ponadto Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka,  ponieważ przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt.

Oprócz wspomnianej Konwencji na straży przestrzegania praw dziecka stoi Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej. Państwo powinno traktować dziecko podmiotowo i bezwzględnie przestrzegać przysługujących mu praw.

Zadaniem placówek wychowawczo-dydaktycznych powinno upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka. Dziecko powinno znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać. Prawa dziecka nie stoją w żadnej mierze w opozycji i nie są wymierzone przeciwko dorosłym, stanowią swoiste uzupełnienie niezbywalnych praw człowieka.

Art. 72. Konstytucji RP

Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.
Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.

Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:

  1. osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to:
    – prawo do życia,
    – prawo do tożsamości,
    – prawo do rozwoju,
    – prawo do wychowania w rodzinie,
    – prawo do wyrażania własnych poglądów,
    – prawo do informacji;
  2. polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa:
    -prawo do wyrażania własnych poglądów,
    – prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
  3. socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Są to:
    – prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia,
    – prawo do opieki zdrowotnej,
    – prawo do odpoczynku;
  4. ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych. Najważniejszym jest:
    – prawo do nauki.

Ratyfikując Konwencję o Prawach Dziecka, państwo i dorośli zobowiązali się do uznania dobra dziecka za najwyższy cel w traktowaniu człowieka – dziecka. Zobowiązali się również do przygotowanie dziecka do dorosłego życia i ochrony dziecka przed wszelkiego rodzaju przemocą (niewolnictwem, handlem ludźmi, wykorzystywaniem seksualnym, pracą przymusową, udziałem w działaniach zbrojnych).

Ponadto, państwa zobowiązały się do dostosowania instytucji publicznych do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W Polsce Konstytucja RP z 1997 r. ustanowiła instytucję Rzecznika Praw Dziecka, który stoi na straży praw i wolności dziecka.

Kontakt
Rzecznik Praw Dziecka
ul. Przemysłowa 30/32
00-450 Warszawa
telefon: (22) 583 66 00
fax: (22) 583 66 96
Adres poczty elektronicznejrpd@brpd.gov.pl

 

 

Data dodania: 2019-11-13 22:42:02
Data edycji: 2021-09-19 20:42:11
Ilość wyświetleń: 2584
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej