Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

 

 

 

Aktualnie według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 autyzm wraz z zespołem Aspergera należy do całościowych zaburzeń rozwojowych. W najnowszej wersji klasyfikacji ICD-11, która w Polsce będzie wprowadzona w ciągu kilku lat,  stworzono kategorię „zaburzenia ze  spektrum autyzmu”, która obejmować będzie aktualnie rozdzielony autyzm oraz zespół Aspergera. Co ważne autyzm nie jest chorobą, a jak wcześniej wspomniano zaburzeniem rozwojowym. Przyczyny autyzmu nie są całkowicie poznane. Według aktualnej wiedzy wpływ mają czynniki zarówno biologiczne jak i środowiskowe.

 

Objawy  odnoszą się do trzech  głównych obszarów trudności:

  • Funkcjonowania społecznego np. wycofanie z relacji społecznych, trudności w rozumieniu norm społecznych, wyrażanie uczuć w nietypowy sposób, nie wcielanie się w role i udawanie podczas zabawy
  • Komunikacji np. opóźnienie języka mówionego oraz ekspresji niewerbalnej, brak kontaktu wzrokowego,
  • Zachowania oraz zainteresowań – cechują się one sztywność- np. nietypowe, nasilone pasje i zainteresowania.

Dodatkowo, często widoczne są zaburzenia z zakresu integracji sensorycznej.  

 

Diagnoza zazwyczaj składa się z:

  •  wywiadu z rodzicami,
  •  obserwacji dziecka,
  • analizy źródeł (np. opinii nauczyciela, rodzinnych filmików),
  • analizy badań medycznych, konsultacji ze specjaltami.

 

Diagnostykę spektrum autyzmu u dzieci prowadzą poradnie psychologiczno- pedagogiczne lub prywatne ośrodki diagnostyczno-terapeutyczne. Zazwyczaj zaangażowany jest zespół specjalistów – psycholog, pedagog, psychiatra (stawia diagnozę), logopeda. Coraz częściej podczas diagnozy stosowane jest narzędzie diagnostyczne ADOS-2.

 

Wczesne objawy, na które należy zwrócić uwagę  przed trzecim roku życia to między innymi:

  • brak kontaktu wzrokowego,
  • nie odwzajemnienie relacji np. uśmiech na uśmiech,
  • brak reakcji na imię,
  • brak gestu wskazywania,
  • brak zabawy na niby,
  • brak mowy lub zdecydowane opóźnienie.

 

Rodzicu, jeśli widzisz jakieś niepokojące objawy u Twojego dziecka udaj się na konsultację do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

Data dodania: 2024-04-02 11:50:23
Data edycji: 2024-04-02 11:53:31
Ilość wyświetleń: 117
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej