Aktualnie według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 autyzm wraz z zespołem Aspergera należy do całościowych zaburzeń rozwojowych. W najnowszej wersji klasyfikacji ICD-11, która w Polsce będzie wprowadzona w ciągu kilku lat, stworzono kategorię „zaburzenia ze spektrum autyzmu”, która obejmować będzie aktualnie rozdzielony autyzm oraz zespół Aspergera. Co ważne autyzm nie jest chorobą, a jak wcześniej wspomniano zaburzeniem rozwojowym. Przyczyny autyzmu nie są całkowicie poznane. Według aktualnej wiedzy wpływ mają czynniki zarówno biologiczne jak i środowiskowe.
Objawy odnoszą się do trzech głównych obszarów trudności:
Dodatkowo, często widoczne są zaburzenia z zakresu integracji sensorycznej.
Diagnoza zazwyczaj składa się z:
Diagnostykę spektrum autyzmu u dzieci prowadzą poradnie psychologiczno- pedagogiczne lub prywatne ośrodki diagnostyczno-terapeutyczne. Zazwyczaj zaangażowany jest zespół specjalistów – psycholog, pedagog, psychiatra (stawia diagnozę), logopeda. Coraz częściej podczas diagnozy stosowane jest narzędzie diagnostyczne ADOS-2.
Wczesne objawy, na które należy zwrócić uwagę przed trzecim roku życia to między innymi:
Rodzicu, jeśli widzisz jakieś niepokojące objawy u Twojego dziecka udaj się na konsultację do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Opracowała - Katarzyna Pielecka
81-578 Gdynia
ul. Wiczlińska 50B