Rozwój dziecka w 3 roku życia
W trzecim roku życia dziecko przechodzi przez fascynujący okres rozwoju, w którym nabiera coraz więcej umiejętności. To czas harmonijnego rozwoju, a maluch rozwija się we wszystkich sferach życia.
Rozwój motoryczny jest imponujący. Trzylatek porusza się swobodnie, biega, próbuje utrzymać równowagę na jednej nodze, jeździ na trójkołowym rowerku, a także wykazuje większą samodzielność w samoobsłudze. To okres, w którym kształtuje się lateralizacja, a dziecko rozwija zdolność do precyzyjnych ruchów, jak rysowanie czy używanie sztućców.
W obszarze poznawczym dziecko staje się coraz bardziej zręczne, wykorzystując narzędzia i rozwijając umiejętność rozróżniania podobieństw i różnic. Percepcja wzrokowa oraz słuchowa rozwijają się, umożliwiając dziecku lepsze zrozumienie świata i komunikację z innymi.
Rozwój mowy w trzecim roku życia jest szczególnie imponujący. Dziecko poszerza swój zasób słownictwa, rozumie bardziej złożone wypowiedzi, a także zaczyna poprawnie używać przyimków i rozwija system gramatyczny. To okres, w którym maluch staje się bardziej komunikatywny i potrafi wyrażać swoje potrzeby.
Zabawa trzylatka staje się coraz bardziej rozbudowana, a dziecko jest w stanie naśladować zachowania dorosłych, rozwijając swoją wyobraźnię i rozmawiając o swoich zabawkach.
Rozwój społeczno-emocjonalny to obszar, w którym dziecko nawiązuje bliższe relacje z rówieśnikami i zaczyna rozwijać swoje emocje. To czas, kiedy maluch uczy się podporządkowywać regułom i zaczyna rozumieć pojęcia co jest dobre a co złe.
Niezwykle ważne jest także zrozumienie sygnałów niepokojących w rozwoju trzylatków, takich jak brak kontaktu wzrokowego, trudności w komunikacji, czy problemy z motoryką. W takich przypadkach, warto skonsultować się z specjalistą, aby wdrożyć odpowiednią terapię.
Podsumowując, trzeci rok życia to czas dynamicznego rozwoju malucha we wszystkich sferach jego życia. To fascynujący okres, w którym dziecko nabiera umiejętności, rozwija się intelektualnie, społecznie i emocjonalnie, otwierając drzwi do dalszych etapów rozwoju.
Jakie sygnały powinny być niepokojące w rozwoju trzylatków?
– dziecko nie inicjuje kontaktu,
– dziecko nie buduje zdań,
– maluch nie reaguje na polecenia,
– maluch śpi z otwartą buzią, chrapie,
– dziecko nie reaguje na własne imię,
– dziecko wkłada język między zęby, kiedy mówi,
– dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
– maluch nie bawi się w udawanie, nie potrafi naśladować,
– dziecko nie potrafi korzystać z toalety,
– niechętnie próbuje nowych pokarmów, ma wybiórczość pokarmową,
– reaguje lękiem na głośne dźwięki, nie lubi określonych faktur ubrania, drażnią go niektóre zapachy,
– malec niestabilnie chodzi, przewraca się.
W wyżej wymienionych przypadkach warto zasięgnąć porady specjalisty: logopedy, psychologa, pedagoga, fizjoterapeuty, terapeuty SI. Wcześnie podjęta diagnoza i terapia przynosi lepsze efekty.
Bibliografia
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007.
81-578 Gdynia
ul. Wiczlińska 50B